Sportvoeding

Gezonde voeding de basis voor elke sporter!

Een gezond voedingspatroon vormt de basis voor het verbeteren van fitheid en prestatie voor elke sporter, ongeacht het niveau. Hierbij hanteer ik de sportvoedingspiramide, een internationaal principe om sportvoeding in kaart te brengen. Die bestaat uit drie lagen: basisvoeding, voeding specifiek voor sporters en tot slot supplementen als tipje van de piramide. Het is belangrijk om eerst de basisvoeding op orde te hebben voordat je begint aan sportspecifieke voeding en supplementen. Dan kun je als sporter de meeste winst behalen.

Piramide zonder basis

"Lekker in je vel en meer energie."

Basisvoeding

Het fundament voor jouw prestatie.

De onderste laag van de sportvoedingspiramide vormt de basisvoeding voor iedere volwassen sporter, van ieder niveau. De basisvoeding bevat alle basisvoedingsmiddelen in de juiste verhouding die je nodig hebt om al je voedingsstoffen zoals eiwitten vetten en koolhydraten binnen te krijgen om  je lichaam te kunnen laten functioneren. Groenten, fruit, peulvruchten volkoren granen, eiwitrijke producten zoals zuivel, vis, vlees of vegetarische vervangers vormmen de basis die elke sporter nodig heeft. Dat is precies hetzelfde als bij een niet-sporter. Het verschil ten opzichte van de niet sporter zit bijvoorbeeld in de hoeveelheden: door extra inspanning die je doet voor trainingen en wedstrijden heb je meer energie en dus meer eten en drinken vanuit deze laag nodig.

Sportspecifieke voeding

Hoe kun jij je prestatie verbeteren?

De middelste laag van de sportvoedingspiramide is sportspecifieke voeding. Deze producten zet als sporter in bepaalde gevallen en op specifieke momenten in rond trainingen en wedstrijden. Dat kunnen bijvoorbeeld eiwitshaker zijn die je neemt na een (kracht)training om sneller te kunnen herstellen of sportgels die je gebruikt tijdens het lopen van een marathon. Dat kan bijvoorbeeld ook gaan om het drinken van isotone sportdrank tijdens het sporten om het vocht beter vast te houden en tegelijkertijd wat energie aan te vullen. Sportspecifieke voeding is niet per definitie gezonde voeding. Een gel tijdens een Tour de France etappe van zes uur kan heel nuttig zijn om de finish te halen. Maat buiten een sportmoment om zou het wat raar zijn als je dat product, wat lijkt op vier eetlepels jam, als tussendoortje te eten.

Sportsupplementen

Het topje om een topprestatie te leveren.

Supplementen zijn geen alternatief voor voeding maar vormen een kleine toevoeging of aanvulling. zonder basisvoeding als grootste bouwsteen heb je niets om op voort te bouwen. Onder supplementen vallen vitamine- en mineralen-supplementen maar bijvoorbeeld ook creatine, cafeïne en bietensap. Supplementen zijn weinig zinvol om in te zetten om je prestatie te verbeteren zonder een goede basisvoeding en sportspecifieke voeding. Zo kan het in specifieke gevallen zinvol zijn om te kijken naar supplement gebruik bijvoorbeeld bij een tekort aan ijzer of vitamine D. Aan de andere kant, kunnen supplementen juist ook een averechts effect hebben ook je gezondheid en prestatie. Bovendien bevatten ze soms stoffen die verboden zijn.

 

 

 

Sportvoeding advies nodig?

Ben jij benieuwd of jouw basisvoeding wel goed is, of wil je advies over sportspecifieke voeding. Maak dan een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek. Met wat kleine aanpassing in jouw voeding kan heel veel schelen voor jouw prestaties en herstel.

 

Sportvoedings advies voor sportclubs

Ben jij trainer van een sportclub of speel jij in een team en denk je dat jullie advies kunnen gebruiken op het gebied van gezonde basisvoeding en sportspecifieke voeding. Neem dan contact met mij op om te kijken wat ik voor jou/jullie team kan betekenen. Het zou natuurlijk leuk zijn om een voorlichting avond de organiseren over gezonde basisvoeding. Want wie wil nou niet beter presteren tijdens wedstrijden en trainingen. Maak een vrijblijvende afspraak voor meer informatie.

"Meer energie door gezonde voeding."