Sportvoeding

Gezonde voeding:
De basis voor elke sporter!

Een gezond voedingspatroon vormt de basis voor het verbeteren van fitheid en prestatie voor elke sporter, ongeacht het niveau. Hierbij hanteer ik de sportvoedingspiramide, een internationaal principe om sportvoeding in kaart te brengen. 

Die bestaat uit drie lagen: basisvoeding, voeding specifiek voor sporters en tot slot supplementen als tipje van de piramide. Het is belangrijk om eerst de basisvoeding op orde te hebben voordat je begint aan sportspecifieke voeding en supplementen. Dan kun je als sporter de meeste winst behalen.

"Lekker in je vel en meer energie."

Basisvoeding

Het fundament voor jouw prestatie.

Groenten leveren weinig calorieën maar wel veel belangrijke voedingsstoffen. Groenten leveren vezels waardoor ze wel een vol gevoel geven. Verder leveren ze vitamines en mineralen. Ook levert elke soort groente weer andere vitamines en mineralen op. Variatie is dus belangrijk om alle vitamines en mineralen binnen te kunnen krijgen.

Sportspecifieke voeding

Hoe kun jij je prestatie verbeteren?

Koolhydraten heb je in allerlei vormen die voorkomen in allerlei voedingsmiddelen. Ze dragen allemaal op verschillende manieren bij aan onze gezondheid.  Koolhydraten geven je energie om te denken, praten en bewegen. Vooral voor de hersenen en rode bloedcellen zijn ze belangrijk. De hersenen kunnen zelfs niet zonder glucose, een soort koolhydraat. Als je te weinig koolhydraten binnenkrijgt-, dan gebruikt het lichaam spiereiwit als energiebron.

Sportsupplementen

Het topje om een topprestatie te leveren.

Veel levensmiddelen bevatten eiwit. Eiwit is belangrijk. Het levert calorieën en aminozuren. Aminozuren zijn bouwstenen voor het eiwit in lichaamscellen. Sommige aminozuren kan het lichaam zelf maken. Andere moeten uit het eten komen. Deze aminozuren heten essentiële aminozuren. 
Er zijn dierlijke en plantaardige eiwitten. Dierlijke eiwitten zitten vooral in vlees, vis, melk, kaas en eieren. Plantaardige eiwitten zitten vooral in brood, graanproducten, peulvruchten, noten en paddenstoelen. 

Sportvoeding advies nodig?

Ben jij benieuwd of jouw basisvoeding wel goed is, of wil je advies over sportspecifieke voeding. Maak dan een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek. 

Met wat kleine aanpassing in jouw voeding kan heel veel schelen voor jouw prestaties en herstel.

Sportvoedingsadvies voor sportclubs

Ben jij trainer van een sportclub of speel jij in een team en denk je dat jullie advies kunnen gebruiken op het gebied van gezonde basisvoeding en sportspecifieke voeding. Neem dan contact met mij op om te kijken wat ik voor jou/jullie team kan betekenen. Het zou natuurlijk leuk zijn om een voorlichting avond de organiseren over gezonde basisvoeding. Want wie wil nou niet beter presteren tijdens wedstrijden en trainingen. Maak een vrijblijvende afspraak voor meer informatie.

"Meer energie door gezonde voeding."