Gezonde voeding

Gezonde voeding

Tegenwoordig bestaat er een overvloed aan keuze op het gebied van voeding. Voeding komt in allerlei soorten en maten en het ene voedingsmiddel is gezonder dan het andere. Vaak ziet men door de bomen het bos niet meer. Alle verschillende berichten in de media maken het er nu eenmaal niet gemakkelijker op. Ik wil  jou graag helpen naar een gezonde leefstijl. Dit doe ik niet door producten te schrappen maar door goed naar jouw voedingspatroon te kijken. Met kleine veranderingen in je dagmenu zal je al snel resultaat boeken met jouw nieuwe leefstijl. Met een gezond eetpatroon kun je ervoor zorgen dat jouw lichaam in de ‘gezonde’ stand komt. Dit kun je doen door de juiste hoeveelheid en soorten koolhydraten, vet, eiwitten en mineralen en vitamines te eten. Hierdoor wordt jouw lichaam van binnenuit weer gezond. Bovendien wordt je lichaam dan gestimuleerd om vet te verbranden!

Groenten en Fruit

Koolhydraten

Eiwitten

Vetten

vezels

"Lekker in je vel en meer energie."

Groenten

Waarom groenten eten?

Groenten leveren weinig calorieën maar wel veel belangrijke voedingsstoffen. Groenten leveren vezels waardoor ze wel een vol gevoel geven. Verder leveren ze vitamines en mineralen. Ook levert elke soort groente weer andere vitamines en mineralen op. Variatie is dus belangrijk om alle vitamines en mineralen binnen te kunnen krijgen.

Koolhydraten

Brandstof voor ons lichaam.

Koolhydraten heb je in allerlei vormen die voorkomen in allerlei voedingsmiddelen. Ze dragen allemaal op verschillende manieren bij aan onze gezondheid.  Koolhydraten geven je energie om te denken, praten en bewegen. Vooral voor de hersenen en rode bloedcellen zijn ze belangrijk. De hersenen kunnen zelfs niet zonder glucose, een soort koolhydraat. Als je te weinig koolhydraten binnenkrijgt-, dan gebruikt het lichaam spiereiwit als energiebron.

Eiwitten

Bouwstenen voor de lichaamscellen.

Veel levensmiddelen bevatten eiwit. Eiwit is belangrijk. Het levert calorieën en aminozuren. Aminozuren zijn bouwstenen voor het eiwit in lichaamscellen. Sommige aminozuren kan het lichaam zelf maken. Andere moeten uit het eten komen. Deze aminozuren heten essentiële aminozuren. 
Er zijn dierlijke en plantaardige eiwitten. Dierlijke eiwitten zitten vooral in vlees, vis, melk, kaas en eieren. Plantaardige eiwitten zitten vooral in brood, graanproducten, peulvruchten, noten en paddenstoelen. 

 

 

 

Vetten

Gezondheidseffecten

Vet speelt een rol bij hart- en vaatziekten, overgewicht en kanker. Verder vervult het verschillende functies in het lichaam. Je verlaagt het risico op hartziekten als je voedingsmiddelen eet die rijk zijn aan onverzadigde vetzuren, zoals zachte margarines of plantaardige oliën in plaats van voedingsmiddelen die rijk zijn aan verzadigde vetzuren, zoals roomboter en harde margarines. Omega 3-vetzuren uit vis verlagen de kans op hart- en vaatziekten. De omega 3-vetzuren DHA en EPA spelen een belangrijke rol bij de hersenontwikkeling en het gezichtsvermogen van ongeboren baby’s

Fruit

Waarom fruit eten?

Fruit levert in verhouding weinig calorieën en veel belangrijke voedingsstoffen. Net als groenten levert het vezels, vitamines en mineralen. Fruit levert ook koolhydraten, vruchtensuikers en zuren. Het is dus niet goed om onbeperkt fruit te eten. Avocado is één van de weinige vruchten die ook vet oplevert, waardoor deze in verhouding dus veel calorieën oplevert.

Vezels

Waarom zijn volkorenproducten beter?

Bij het vermalen van graankorrels tot bloem, of het pellen van rijst voor niet-volkoren producten, wordt een groot deel van de vezels verwijderd. Daarom zijn volkoren graanproducten (volkorenbrood, volkorenpasta) en zilvervliesrijst rijker aan vezels dan andere soorten brood, reguliere pasta en witte rijst. Probeer dus altijd voor het meest vezelrijke alternatief te kiezen. Volkorens dus!

"Meer energie door gezonde voeding."